Είδαμε σε προηγούμενες μας αναρτήσεις τα γλυπτά των Φιλικών που υπάρχουν στην πλατεία Κολωνακίου η οποία ονομάζεται και Πλατεία Φιλικής Εταιρείας. Πέρα όμως από τις προτομές των πρωτεργατών της Φιλικής Εταιρείας που βρίσκονται σε αυτήν την πλατεία, υπάρχει και ένα ακόμα γλυπτό το οποίο είναι άσχετο με την συγκεκριμένη θεματολογία.
Είναι το γλυπτό με την ονομασία Επινίκιο. Είναι τοποθετημένο μέσα στην πλατεία ενώ η πλάκα η οποία είναι τοποθετημένη στην μπροστινή πλευρά της βάσης του γλυπτού μας φανερώνει το όνομα του καλλιτέχνη και το έτος δημιουργίας του:
- ΕΠΙΝΙΚΙΟ -
Γιώργος Γεωργιάδης
1986
Το γλυπτό φέρει τη ονομασία «επινίκιο». Επινίκιος είναι αυτός που ακολουθεί τη νίκη και αναφέρεται συνήθως σε ύμνους που ψάλλονται μετά (ή και για) τη νίκη ή για γιορτές που έπονται της επίτευξης μιας νίκης. Η συγκεκριμένη κοπέλα έχοντας στην αγκαλιά το έγχορδο όργανο, ψάλλει έναν επινίκιο ύμνο. Όμως δεν έχει χέρια για να παίξει το όργανο ενώ και τα πόδια της είναι παραμορφωμένα αναγκάζοντας την να κάθεται σε καρέκλα. Η έλλειψη χεριών και τα παραμορφωμένα πόδια είναι οι πληγές του πολέμου: όσο σημαντική και να είναι μια πολεμική νίκη, πάντα μετά τον πόλεμο οι επιζώντες είναι τραυματισμένοι είτε σωματικά (κομμένα χέρια, σπασμένα πόδια) είτε νοητικά (αυτό δείχνει το γεγονός ότι το γλυπτό δεν έχει κεφάλι άρα του λείπει το μυαλό, η νοητική διεργασία). Παρατηρώντας ανάμεσα στα πόδια της κοπέλας βλέπουμε το αποτύπωμα μια παλάμης, πέντε δαχτύλων δηλαδή. Αυτή η παρέμβαση μπορεί να ερμηνευτεί σαν η κοπέλα να έχει πέσει θύμα βιασμού - μιας ακόμα συμφοράς του πολέμου.
Επίσης, τα δυο της στήθη είναι παραμορφωμένα και αν θεωρήσουμε το στήθος ως πηγή τροφής επομένως και ζωής για όλους τους νεογέννητους ανθρώπους μπορούμε να πούμε ότι το παραμορφωμένο στήθος συμβολίζει το τραύμα του πολέμου στην ίδια την ζωή.
Έτσι η κοπέλα του γλυπτού αν και ανήκει προφανώς στην πλευρά των νικητών δεν έχει χέρια για να παίξει τον επινίκιο ύμνο ούτε πόδια για να σταθεί όρθια. Ούτε στόμα για να τραγουδήσει, ούτε φτερά για να πετάξει.
Βιβλιογραφία
- Τα γλυπτά της Αθήνας: Υπαίθρια Γλυπτική 1834 - 2004, Αντωνοπούλου Ζέτα, Εκδόσεις Ποταμός, Αθήνα, 2004
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ τα σχόλια σας να γράφονται με ελληνικούς χαρακτήρες και όχι με greeklish. Spams και υβριστικά σχόλια διαγράφονται άνευ προειδοποίησης. Ευχαριστώ.