Η Κυψέλη πριν τον ερχομό της αντιπαροχής και την πλήρη καταστροφή του αστικού πεδίου των Αθηνών, ήταν μια από τις πλέον εξέχουσες γειτονιές της πόλης. Οι μαρτυρίες μιλούν για μια συνοικία με απίστευτης ομορφιάς νεοκλασικά, με πλατείες και δέντρα να καλλωπίζουν τον δημόσιο της χώρο και πνευματικά ανήσυχους ανθρώπους να σεργιανίζουν τα σοκάκια της. Στις μέρες μας βέβαια ο διαβάτης θα συναντήσει μια τελείως διαφορετική εικόνα: τόνους τσιμέντου, πανύψηλες πολυκατοικίες, πεζοδρόμια σκεπασμένα από πλήθος παρκαρισμένων αυτοκινήτων, διαμερίσματα κατοικημένα από εφτά και οχτώ ανθρώπους που ζουν στοιβαγμένοι ο ένας πάνω στον άλλο (εφτά νομά σ’ ένα δωμά που τραγούδαγε και ο Άκης Πάνου μόνο που η Χαρακόπου έγινε πια Κυψέλη και Ομόνοια και Βάθης) και όταν το φως του ήλιο αραιώσει και εξαφανιστεί τελείως τότε παίζεται το μεγάλο δράμα της περιοχής: σκλάβες προερχόμενες από τις χώρες τις Αφρικής (κυρίως τη Νιγηρία) κατακλύζουν την οδό Πατησίων και επιδίδονται σε μια απίστευτη αγοραπωλησία του κορμιού τους. Όχι διότι το επιθυμούν βεβαίως αλλά διότι οι σύγχρονοι δουλέμποροι (οι οποίοι δεν έχουν ούτε εθνικότητα, ούτε πατρίδα αλλά ο μόνος προσδιορισμός που κουβαλούν πάνω τους είναι αυτός του ρεμαλιού) τις εξαναγκάζουν με διάφορα αφρικανικά τελετουργικά δένοντας τες με κάποια μορφή «όρκου», εκμεταλλευόμενοι βεβαίως την καθολική αμορφωσιά των δύστυχων αυτών πλασμάτων. Τα κέρδη βεβαίως είναι τεράστια για τους δουλέμπορους και μπροστά στο κέρδος, τι σου είναι ο άνθρωπος;
Περπατώντας λοιπόν σε αυτήν την υποβαθμισμένη περιοχή ο διαβάτης αφού διασχίσει την Φωκίονος Νέγρη θα φτάσει στην κεντρική πλατεία. Εκεί βρίσκεται ο ανδριάντας ενός παλιού κατοίκου της περιοχής, του μπουρλοτιέρη του 21΄ Κωνσταντίνου Κανάρη.
Το μνημείο
Πρόκειται για έναν μαρμάρινο ανδριάντα που παρουσιάζει τον Κανάρι σε νεαρή ηλικία, με μουστάκι και το κεφάλι ξεσκέπαστο. Στέκεται όρθιος πάνω σε μια βάρκα (η οποία φέρει το όνομα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ») κρατώντας στο δεξί του χέρι μια δάδα. Είναι δηλαδή έτοιμος να πράξει αυτό που ήξερε να κάνει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον στην εποχή του: να ανατινάξει ένα ακόμα εχθρικό πλοίο.
Στην βάση του ανδριάντα αναγράφονται τα λόγια:
«ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΝΑΡΗΣ»
Στα πλάγια του αριστερού ποδιού διαβάζουμε την υπογραφή του γλύπτη:
ΛΑΖΑΡΟΣ ΦΥΤΑΛΗΣ ΕΠΟΙΕΙ
ΛΑΖΑΡΟΣ ΦΥΤΑΛΗΣ ΕΠΟΙΕΙ
Το γλυπτό είναι ένα από τα παλαιότερα δημόσια γλυπτά της πόλης (κατασκευάστηκε το 1876) όμως δεν είχε εξ’ αρχής αυτόν τον χαρακτήρα. Αρχικά βρισκόταν στο Μέγαρο Νεγρεπόντη στην Βασ. Αμαλίας. Το 1937 δωρήθηκε στον Δήμο Αθηναίων ο οποίος την τοποθέτησε στην πλατεία Κυψέλης η οποία έκτοτε φέρει το όνομα του Κανάρη. Δημιουργός του έργου όπως μαρτρά εξάλλου και η υπογραφή είναι ο γλύπτης Λάζαρος Φυτάλης.
Πως θα πάμε
Στην πλατεία Κυψέλης φτάνει κανείς εύκολα με το λεωφορείο Είναι προτιμότερο όμως να έρθει ο διαβάτης από την Πατησίων, ανηφορίζοντας όλη την Φωκίονος Νέγρη. Έτσι θα μπορέσει να δει έναν όμορφο δρόμο της Αθήνας γεμάτο με γλυπτά και συντριβάνια. Η Φωκίονος Νέγρη αφού κάνει μια μικρή κλίση, εν τέλει τερματίζει την πλατεία της Κυψέλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ τα σχόλια σας να γράφονται με ελληνικούς χαρακτήρες και όχι με greeklish. Spams και υβριστικά σχόλια διαγράφονται άνευ προειδοποίησης. Ευχαριστώ.