Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

Ο βυζαντινός ναός της Αγίας Αικατερίνης στην Πλάκα

Η Πλάκα είναι μια περιοχή η οποία είναι διάσπαρτη από Βυζαντινές εκκλησίες. Και είναι πολύ φυσιολογικό αυτό από την στιγμή που κατά τα μεσαιωνικά χρόνια η περιοχή της Πλάκας ήταν το κέντρο της πόλης των Αθηνών η οποία βεβαίως είχε κατά πολύ χάσει την αίγλη του κλασσικού της παρελθόντος. Μια από αυτές τις εκκλησίες είναι και η Αγία Αικατερίνη, ένας ναός ο οποίος στις μέρες μας έχει κατά ένα μεγάλο μέρος του ανακατασκευαστεί και όπως και ο ναός των Αγίων Ανάργυρων στου Ψυρρή δεν θυμίζει σε τίποτε το βυζαντινό παρελθόν του.

Ιστορικά Στοιχεία

Πρόκειται για ένα κτίσμα του 11ου αιώνα. Χτίστηκε - όπως εξάλλου και η συντριπτική πλειοψηφία των βυζαντινών ναών της πόλης - πάνω στα ερείπια μιας παλαιοχριστιανικής βασιλικής. Αρχικά όπως μας μαρτυρεί και η επιγραφή η οποία βρίσκεται στον μεγάλο κυλινδρικό κίονα ο οποίος στηρίζει την Αγία Τράπεζα, ο ναός ήταν αφιερωμένος στον Άγιο Θεόδωρο. Το έτος 1767 ο ναός μετατράπηκε σε μετόχι της Μονής του Σινά και αφιερώθηκε στην Αγία Αικατερίνη.

Φαίνεται πως κατά την διάρκεια της ελληνικής επανάστασης και αργότερα στα χρόνια της απελευθέρωσης, ο ναός εγκαταλείφτηκε.  Το 1882 ο ναός επαναλειτούργησε και πάλι ως μετόχι της Μονής του Σινά. Αυτήν την περίοδο πραγματοποιούνται και οι περισσότερες επεμβάσεις οι οποίες αλλοίωσαν σημαντικά την αισθητική του ναού αλλά και το βυζαντινό της ανάστημα. Το 1927 επισκευάστηκε ο τρούλος ενώ από το 1922 πρ΄σοφυγες από την Μ. Ασία φυλάσσουν στο ναό λείψανα αγίων των περιοχών τους.

Από τεχνικής πλευράς ο ναός της Αγίας Αικατερίνης είναι ένας σύνθετος τετρακιόνιος σταυροειδής εγγεγραμμένος με αθηναϊκό τρούλο. Η εσωτερική αγιογράφηση των τοίχων είναι νεότερης εποχής (19ος αιώνας) και έχει φιλοτεχνηθεί από τον Γ.Δ. Καφή.

Δεξιά και αριστερά της εκκλησία υπάρχουν δυο παρεκκλήσια. Το αριστερό είναι αφιερωμένο στην αγία Σοφία και τις τρεις κόρες της και το δεξί στον άγιο Αντώνιο.

Συνοψίζοντας - προσωπικές εντυπώσεις

Ο ναός της Αγίας Αικατερίνης δεν ανήκει σε εκείνα τα βυζαντινά μνημεία τα οποία αξίζει κανείς να επισκεφτεί, τουλάχιστον όσον αφορά εκείνους τους ταξιδιώτες που θα ήθελαν να πάρουν μια σαφή εικόνα για την βυζαντινή αρχιτεκτονική του 11ου αιώνα. Το γεγονός ότι έγιναν ισχυρές παρεμβάσεις στο ναό λειτούργησε καταλυτικά στην καταστροφή του βυζαντινού πνεύματος που αυτό εξέπεμπε.

Όταν επισκέφτηκα τον ναό (τον Οκτώβριο του 2010) στο πίσω μέρος του που είναι και το μοναδικό μαζί με τον τρούλο που διατηρεί την αρχική του μορφή (ο τρούλος βέβαια έχει δεχτεί επιδιορθώσεις και μεγέθυνση) ήταν καλυμμένο από σκαλωσιές και σκέπαστρα όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες. Αυτή είναι η εικόνα του για τουλάχιστον ένα χρόνο αφού και πέρσι που πέρασα από το σημείο η κατάσταση ήταν η ίδια. Όσον αφορά την πρόσοψη του ναού, πάσχει από έλλειψη καλαισθησίας αφού δεν θυμίζει σε τίποτε εκκλησία. 

Περισσότερο μοιάζει με εκκλησιαστικό μουσείο παρά με ναό. Η ελληνική με την κίτρινη βυζαντινή σημαία που βρίσκονται δεξιά και αριστερά της εισόδου σε συνδυασμό με την κακόγουστη περίφραξη της αυλής, την δίχως ίχνος ομορφιάς πρόσοψη του ναού και τα πανό που ανά τακτά χρονικά διαστήματα την στολίζουν (καλώντας τους πιστούς σε διάφορες εκδηλώσεις του ναού) δημιουργούν μια μάλλον άσχημη εικόνα.

Ο ταξιδιώτης βλέποντας την Αγία Αικατερίνη ουσιαστικά βλέπει ένα βυζαντινό ναό ο οποίος είναι περιτριγυρισμένος από νεοτερικής προσθήκες και ασφυκτιά μέσα σε αυτές. Η βυζαντινή συμμετρία και ομορφιά πνίγεται μέσα στην υπερβολή και την κακογουστιά της νεοτερικής παρέμβασης. 

Δεν είναι τόσο η ίδια η αισθητική της παρέμβασης που κάνει άσχημο το τελικό αποτέλεσμα όσο το ίδιο το γεγονός της παρέμβασης. Όταν γίνεται παρέμβαση σε ένα τέτοιο μνημείο ο πρώτος στόχος πρέπει να είναι να μην χαθεί ο χαρακτήρας του και η αισθητική του, το ξεχωριστό του χρώμα. Άπαξ και η παρέμβαση ήταν τόσο μεγάλη σε μέγεθος και τόσο ισχυρή σε ποιότητα που αλλοίωσε τον χαρακτήρα του μνημείου δεν πάει να είναι και ένας νέος θρίαμβος τις αρχιτεκτονικής ακόμα και αυτός ο θρίαμβος σε συνδυασμό με το πρωτογενές μνημείο θα δώσει ένα τραγικό αισθητικά αποτέλεσμα.

Αυτό συνέβη στην Αγία Αικατερίνη της Πλάκας. Αξίζει κάποιος να την επισκεφτεί μόνο εάν θέλει να δει πως η σύγχρονη ματαιοδοξία μπορεί να περιορίσει και να τεμαχίσει την αισθητική ενός υπέροχου - κατά τα άλλα και υπό άλλες συνθήκες - βυζαντινού μνημείου.

Πως θα πάμε

Η Πλάκα γενικώς είναι μια δαιδαλώδης περιοχή στην οποία δεν υπάρχει περίπτωση ο ταξιδιώτης να μην χαθεί έστω μια φορά. Αυτή όμως είναι και η μαγεία του ταξιδιού καθώς μέσα από τέτοια λάθη των ταξιδιωτικών οδηγών ή του χάρτη, μέσα από λάθη και παραλήψεις και μπερδέματα του ίδιου του ταξιδιώτη μπορεί να φανερωθεί στα ξαφνικά μπροστά στα μάτια του ένας πανέμορφος δρόμος, ένα ξεχασμένο γραφικό σοκάκι, μια υπέροχη βυζαντινή εκκλησιά, ένα ξεχασμένο ρωμαϊκό μνημείο. Η Πλάκα προσφέρεται για τέτοια λάθη τα οποία είμαι σίγουρος πως θα αποζημιώσουν και τον πλέον απαιτητικό ερευνητή / ταξιδιώτη.

Επιστρέφω στις οδηγίες. Η προτιμότερη διαδρομή θα ήταν αυτή από τον σταθμό του Μετρό "Ακρόπολη" (κόκκινη γραμμή). Βγαίνοντας στην έξοδο της Διονύσου Αρεοπαγίτου ακολουθούμε την οδό Βύρωνος η οποία είναι συνέχεια της οδού Στρατηγού Μακρυγιάννη. Στο ύψος του μνημείου του Λυσικράτη στρίβουμε δεξιά στην οδό Λυσικράτους. Η εκκλησία βρίσκεται μερικά μέτρα πιο πέρα στο αριστερό μας χέρι στη συμβολή Λυσικράτους και Χαιρέφοντος (ξεχωρίζει γιατί η Εκκλησία μαζί με τον περίβολο  της δημιουργούν ένας είδος πλατείας.)  

Διαβάστε για το ναό της Αγίας Αικατερίνης Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, ΙV
Δείτε φωτογραφίες από το ναό εδώ

Βιβλιογραφία
  • Στα Ίχνη της Βυζαντινής Αθήνας, Σελέντη Νάνσυ - Σταυρουλάκη Φανή, ΥΠ.ΠΟ., Αθήνα, 2001

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

Φωτογραφίες από τον βυζαντινό ναό των Αγίων Ανάργυρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή
Εντοιχισμένη μαρμάρινη πλάκα στην είσοδο του ναού
Ναός αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Ο βυζαντινός ναός των Αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή

Η λαϊκή συνοικία Ψυρρή που βρίσκεται στο κέντρο των Αθηνών μεταξύ Ομόνοιας, Κεραμεικού και Θησείου είναι ευρέως γνωστή τόσο στους κατοίκους τη πόλης όσο και στους χιλιάδες τουρίστες που καταφτάνουν όλες τις εποχές του χρόνου για τις ταβέρνες της, τα ουζερί της, τις καφετέριες και τα ρεμπετάδικα με την ζωντανή μουσική. Πρόκειται για μια από τις πιο ζωντανές περιοχές της πόλης ειδικά τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου όταν η σπουδάζουσα - και μη βέβαια, αλλά κυρίως η σπουδάζουσα - νεολαία συρρέει μαζικά για να βουλιάξει τις έννοιες και τους καημούς της στις μπύρες και τα ρακόμελα.

Είναι πράγματι όμορφα και ζωντανά τα βράδια στου Ψυρρή γεμάτα συναίσθημα και ατόφιες αττικές συζητήσεις σε υψηλό τόνο πάντοτε!

Λίγο πιο πέρα από την κεντρική πλατεία της γειτονιάς - πλατεία των ηρώων - βρίσκεται ο βυζαντινός ναός των Αγίων Ανάργυρων, ένα βυζαντινό μνημείο το οποίο έχει δεχτεί πολλές μεταγενέστερες επεμβάσεις και με την πρώτη ματιά δεν θυμίζει σε τίποτε βυζαντινό ναό.

Ιστορικά Στοιχεία

Δεν είναι και από τους πλέον δημοφιλείς ναούς της πόλης επομένως και τα στοιχεία που μπόρεσα να συγκεντρώσω είναι λίγα και προέρχονται από δυο μόλις πηγές δυστυχώς. Ο ναός τοποθετείται από τους ερευνητές στον 11ο αιώνα και ανήκει στην κατηγορία των σταυροειδών εγγεγραμμένων. Αυτό που τον ξεχωρίζει από την πλειοψηφία των βυζαντινών ναών της Αθήνας είναι ο τρούλος του ο οποίος δεν ακολουθεί το κλασσικό αθηναϊκό μοτίβο αλλά διαθέτει ένα οριζόντιο γείσο το οποίο τον χωρίζει σε δυο τμήματα. Η σελίδα των Πολιτιστικών Θησαυρών της Εκκλησίας της Ελλάδας χαρακτηρίζει αυτό το είδος του τρούλου ως "διπλοθολικό" με δυο θόλους δηλαδή.

Κατά την διάρκεια της Επανάστασης του 1821 όπως και πολλοί άλλοι ναοί ανά την επικράτεια χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη πυρομαχικών και πολεμοφοδίων. Στις 10 Ιουνίου 1822 θάφτηκε στο ναό ο φρούραρχος της Ακρόπολης Παναγιώτης Κτένας.

Όπως είπαμε, ο ναός σήμερα έχει υποστεί  τόσες προσθήκες και αλλαγές που δύσκολα θυμίζει κτίσμα 11ου αιώνα. Η μεγαλύτερη αλλαγή έγινε το 1908 όταν και μεγενθύνθηκε ο ναός λόγω των ενοριακών αναγκών. Στην πορεία τοποθετήθηκε το κίτρινο τσιμεντοκονίαμα που καλύπτει τους τοίχους του καθώς και τα βιομηχανοποιημένα κεραμίδια στην στέγη του ναού.

Συνοψίζοντας - προσωπικές εντυπώσεις

Όπως τόνισα και πολλές φορές παραπάνω, ο ναός των Αγίων Ανάργυρων δεν θυμίζει σε τίποτε κτίσμα που κατασκευάστηκε περίπου 900 χρόνια πριν. Επομένως για ποιο λόγο ένας άνθρωπος ο οποίος ενδιαφέρεται για βυζαντινά μνημεία ή γενικότερα για μνημεία του παρελθόντος να τον επισκεφτεί; Η επίσκεψη σε αυτόν το ναό αξίζει για ένα και μοναδικό (και αρκετά εξειδικευμένο θα έλεγα) λόγο τον οποίο και γω πριν την επίσκεψη μου στον χώρο αγνοούσα: για να δει κανείς τον τρούλο του. Τέτοιος τρούλος δεν υπάρχει σίγουρα στην Αττική ενώ αν δώσουμε βάση στα λεγόμενα της σελίδας "Πολιτιστικοί Θησαυροί της Εκκλησίας της Ελλάδας" αυτός ο τρούλος είναι μοναδικός στο είδος του σε όλο τον ελλαδικό χώρο. Η μοναδικότητα του τρούλου είναι που κάνει το ναό ελκυστικό και τραβάει τους διάφορους μελετητές ανά την υφήλιο να τον επισκεφτούν και να τον μελετήσουν.

Πως θα πάμε

Ο ναός των Αγίων Ανάργυρων βρίσκεται στο κέντρο της πόλης των Αθηνών, στην γειτονιά Ψυρρή. Για να φτάσουμε χρησιμοποιούμε είτε το μετρό (μπλε γραμμή, στάση Μοναστηράκι) είτε τον ηλεκτρικό (στάση Μοναστηράκι). Βγαίνοντας από την έξοδο στην πλατεία Μοναστηρακίου κινούμαστε προς την οδό Μιαούλη η οποία είναι κάθετη (σχεδόν) στην Ερμού και βρίσκεται ένα τετράγωνο νοτίως της οδού Αθηνάς. Τερματίζουμε την Μιαούλη φτάνοντας στην Πλατεία Ηρώων και από εκεί στρίβουμε αριστερά στην οδό Αγίων Ανάργυρων (που σε εκείνο το ύψος είναι πεζόδρομος). Όπως καταλαβαίνετε η οδός έχει πάρει το όνομα της από το ναό που βρίσκεται μερικά μέτρα παρακάτω (περίπου 30) στο δεξί μας χέρι.

Διαβάστε για τους Αγίους Ανάργυρους Ι, ΙΙ, ΙΙΙ
Δείτε φωτογραφίες από το ναό εδώ

Βιβλιογραφία
  • Στα Ίχνη της Βυζαντινής Αθήνας, Σελέντη Νάνσυ - Σταυρουλάκη Φανή, ΥΠ.ΠΟ., Αθήνα, 2001